Veelgestelde vragen

Algemeen

Wie is SprayPay?

SprayPay, is de handelsnaam van WebFin Leningen BV. Wij zijn een Nederlands bedrijf en onderdeel van WebFin Holding BV. Wij bieden de consument de mogelijkheid aan om gekochte producten in termijnen ofwel gespreid  te betalen.

SprayPay heeft een vergunning van de  Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het vergunningsnummer is: 12045002

Hoe werkt SprayPay?

SprayPay, gespreid betalen kun je thuis of in de winkel aanvragen als de winkel en/of de webshop bij ons is aangesloten.  In een paar vragen vertel je ons meer over je situatie, bijvoorbeeld hoeveel inkomen en lasten je maandelijks hebt. Daarna checken wij direct of je in aanmerking komt, zodat je jouw aankoop meteen kan doen. Voor kredietaanvragen van meer dan € 1.000,- is verificatie vereist.  Klik hier om te zien hoe SprayPay werkt.

Hoe kan ik zien of de webshop of de winkel bij jullie is aangesloten?

Bij de aangesloten webshop vind je ons op de betaalpagina. In de winkel kun je naar onze betaalmethode vragen bij de kassa.

Welke rentepercentage berekent SprayPay?

Ja, Gespreid betalen is een krediet waarbij je 10% rente op jaarbasis betaalt over het openstaande bedrag, dit zijn de enige kosten.
Stel jij wil graag een aankoopbedrag van €1.000,- in 12 maanden betalen dan betaal je ongeveer € 4,50 aan rente per maand.

Voordat je een krediet afsluit, informeren we je over de rente en de totale kosten van het krediet.
Soms kan een kredietproduct van een andere aanbieder een betere keuze zijn. De kosten en de voorwaarden van kredietproducten kunnen namelijk verschillen.

Ben jij benieuwd naar je maandbedrag? Ga naar : Hoe werkt het?

Wordt mijn lening bij geregistreerd bij BKR?

Jouw lening wordt bij BKR geregistreerd als deze hoger is dan € 250,- (dit heet een positieve registratie). Nadat jouw lening is afgelost wordt deze registratie bij BKR afgemeld.

SprayPay is beschikbaar vanaf 23 jaar tot 75 jaar

Wij maken gespreid betalen mogelijk voor Nederlands ingezetenen die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Onze betaalmethode is beschikbaar tussen als jij tussen de 23 en 75 jaar bent.

Mag ik kosteloos eerder aflossen?

Eerder of sneller aflossen is altijd mogelijk. Hiermee verlaag je het maandbedrag en het rente bedrag maar niet de looptijd.  Als je extra wilt aflossen neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier met daarin het gewenste bedrag. Vervolgens sturen wij een IDEAL link waarmee de extra aflossing kan worden voldaan.

Uit welke betaaltermijnen kan ik kiezen?

Je kunt bij ons kiezen om je lening af te lossen in 12, 18, 24 of 36 maanden.
Betaal je de lening af binnen 30 dagen na afsluitdatum dan ben je geen rente verschuldigd. Ook wordt je dan niet bij BKR geregistreerd.
Je mag namelijk altijd eerder en boetevrij aflossen, vandaar!

Het aanvraagproces

Welke gegevens hebben jullie nodig?

Als je gebruik wilt maken van SprayPay, Gespreid betalen, worden jouw gegevens gecheckt en stellen we je een aantal vragen over jouw inkomen en woonlasten. Bij kredieten boven € 1.000,- zijn we verplicht jouw inkomen en woonlasten te controleren. De gevraagde documenten kun je uploaden en met ons delen. Jouw gegevens over je inkomen en woonlasten controleren wij dan vrijwel direct.

Wat is IDIN?

Met IDIN kunnen wij controleren of je inderdaad degene bent die in het aanvraagproces aangeeft wie je bent. Het is het identificatie systeem van de Nederlandse banken.
Met iDIN log je veilig in bij jouw eigen bank. Net als bij een iDEAL-betaling word je omgeleid naar de beveiligde inlogpagina van jouw bank. Daar vragen ze of je een aantal persoonsgegevens met ons wil delen. Wij ontvangen op deze manier jouw NAW gegevens en jouw geboortedatum.

Waarom moet ik inloggen bij Klarna?

Voor aanvragen boven de € 1000,- zijn wij verplicht door de Nederlandse overheid een verificatie uit te voeren over uw inkomsten en lasten. Via onze partner Klarna hebben wij toegang tot PSD2. Dit is een Europees systeem van de banken om volledig inzicht te krijgen over uw inkomsten en uitgaven. Uw gegevens worden door ons strikt vertrouwelijk behandeld en niet met derden gedeeld.

Wat is de inkomsten-lasten berekening?

In ons aanvraagproces stellen wij een aantal vragen over jouw financiële situatie. Wij toetsen bij het BKR en het EDR of je andere financiële verplichtingen hebt. De combinatie van jouw antwoorden en onze BKR en EDR toetsing bepalen of wij overgaan tot het verstrekken van een krediet. Is jouw aankoop boven de €1000,- dan verifiëren wij de ingevulde gegevens tijdens het aanvraagproces.
Wij verlenen alleen gespreid betalen als dit verantwoord en beoordelen dit conform de richtlijnen van de AFM en het Nibud.

Wat als ik een negatieve BKR registratie heb?

In ons proces stellen wij een aantal vragen over je financiële situatie. Wij toetsen onder meer bij het BKR of je andere financiële verplichtingen hebt. Heb jij een negatieve BKR registratie dan verstrekken wij geen lening en kun je niet gespreid betalen.

Als mijn krediet wordt afgewezen kan ik dan vragen waarom?

Je kunt ons vragen naar de reden van de afwijzing. Hiervoor kun je een schriftelijk verzoek indienen via ons contactformulier of contact opnemen met de instantie die jouw kredietwaardigheid als onvoldoende beschouwt.

Waar kan ik mijn klacht kenbaar maken?

Alle klachten kun je kenbaar maken via ons contactformulier. Wij stellen alles in het werk om je klacht zo snel mogelijk (samen) op te lossen. Mocht je niet tevreden zijn met de door ons aangedragen oplossing dan kun je contact opnemen met de klachtencommissie van het Kifid. Kifid kun je bereiken op www.kifid.nl.

Aflossen en retourneren van artikelen

Hoe betaal ik de maandtermijnen?

Bij het digitaal ondertekenen van de overeenkomst ga je ermee akkoord dat wij na 30 dagen het verschuldigde maandbedrag incasseren. Zorg ervoor dat er voldoende saldo op je rekening staat, verder hoef je niets te doen.

Ontvang ik een herinnering (een notificatie) voor mijn maandelijkse betalingen?

Alle betalingen vinden plaats middels automatische incasso, altijd 30 dagen na de aankoopdatum. Mocht de incasso niet gelukt zijn dan ontvang je van ons een herinnering per SMS en per mail. In deze herinnering staat een datum waarop wij opnieuw gaan incasseren. Je dient er dan voor te zorgen dat er voldoende saldo op je rekening staat zodat wij het afgesproken termijnbedrag alsnog kunnen incasseren.

Kan ik mijn rekening eerder betalen?

Eerder je rekening betalen is geen enkel probleem. Als je meer afbetaald dan de gebruikelijke, maandelijkse bedragen dan wordt het bedrag automatisch verlaagd. Vervolgens betaal je rente over het nieuwe openstaande bedrag. Aan het eerder aflossen zitten overigens geen extra kosten verbonden.

Wat gebeurt er als ik tijdelijk niet kan voldoen aan mijn betaalverplichting?

Kun je niet op tijd betalen? In dat geval dien je ons daarvan meteen op de hoogte te stellen. Gebruik daarvoor het contactformulier. Gezamenlijk bekijken we dan de mogelijkheden om tot een aanvaardbare oplossing te komen.

Wat gebeurt er als ik langer (dan 2 maanden) niet kan voldoen aan mijn betaalverplichting?

Loop je meer dan 2 maanden achter met je betalingen dan zijn wij verplicht dit te melden aan het BKR. Dit kan gevolgen hebben bij de aanvraag van andere kredieten of langlopende abonnementen. Tevens hebben wij het recht de goederen die je hebt aangekocht met ons krediet op te eisen.

Kun je niet op tijd betalen? In dat geval neem je direct contact met ons op. Gezamenlijk bekijken we de mogelijkheden om tot een goede oplossing te komen.

Ik heb de bestelling retour gestuurd, wat nu?

Wanneer je de bestelling retour stuurt of annuleert wachten wij tot de webwinkel ons de bevestiging stuurt. Mocht het eerste maandbedrag na 30 dagen worden afgeschreven dan kan het zijn dat de webwinkel de bevestiging nog niet naar ons heeft toegestuurd. Neem in dat geval contact op met de webwinkel zodat ze de bevestiging doorsturen naar SprayPay. Zodra wij dat ontvangen hebben van de winkel storten we het eerste maandbedrag weer terug op het rekeningnummer dat bij ons bekend is.

Ik heb een deel van de bestelling retour gestuurd, wat nu?

Als je jouw product(en) retourneert aan de webshop, wordt de prijs van de teruggestuurde producten verrekend met het te betalen bedrag. Je maandtermijn wordt dan automatisch aangepast. Als er geen bedrag meer openstaat wordt onze overeenkomst kosteloos beëindigt.

Ik wil de bestelling annuleren, wat moet ik doen?

In dit geval kan je het beste contact opnemen met de webwinkel. De webwinkel zal vervolgens de annulering aan ons doorgeven.

Administratie

Wat als ik vergeten ben om te betalen?

Alle betalingen vinden plaats met een automatische incasso, altijd 30 dagen na de aankoopdatum.
Mocht de incasso niet gelukt zijn dan ontvang je van ons een herinnering per SMS en per mail. In deze herinnering staat een datum waarop wij opnieuw gaan incasseren.
Je moet er dan wel voor zorgen dat er voldoende saldo op je rekening staat zodat wij het afgesproken termijnbedrag kunnen incasseren. Mocht dat ook niet lukken ontvang je van ons een SMS en een E-mail met IDEAL link om de achterstand te voldoen.

Hoe kan ik de betaaldatum veranderen?

Het eerste maandbedrag wordt 30 dagen na de aankoopdatum afgeschreven. Het is nog niet mogelijk om de incasso datum aan te passen.

Hoe kan ik mijn bankrekeningnummer aanpassen?

Voor het veranderen van je bankrekeningnummer vragen wij je een foto van je nieuwe betaalpas naar ons te mailen. Vergeet niet je lening nummeren en je postcode met huisnummer te vermelden.

Hoe kan ik een verhuizing doorgeven?

Via het onderstaande contactformulier kun je jouw verhuizing doorgeven. Vergeet daarbij niet jouw oude adres en het nieuwe adres te vermelden.

Waar vind ik een overzicht van mijn lening?

Indien je inzicht wil hebben over de status van je lening dan kan je deze vraag stellen via het onderstaande contactformulier. Heb je nooit versneld afgelost? Dan vind je ook een actueel overzicht in de overeenkomst.

Wat gebeurt er als ik altijd op tijd betaal?

Als je netjes en op tijd het gekochte product(en) afbetaalt, doneren wij een gedeelte van het aankoopbedrag aan het door jou gekozen goede doel. Je kunt hier kiezen welk goede doel jij wilt steunen. Op deze manier willen wij samen met jou de wereld een stukje beter maken.

Waarom stelt SprayPay geld ter beschikking aan een goed doel?

Wij vinden het belangrijk dat iedereen elkaar helpt. Niet alleen maar nemen maar ook soms iets geven. Als je altijd netjes jouw verplichtingen aan ons nakomt dan geven wij een gedeelte van jouw aankoopbedrag aan een goed doel.

Hoeveel schenkt SprayPay aan het goede doel?

Als jij altijd de maandelijkse bedragen op tijd betaalt schenken wij € 1,- aan het goede doel. Dankzij jou kunnen wij tussen de 1-3% van onze omzet schenken aan een goed doel!

Waarom verwerkt SprayPay persoonsgegevens?

Om onze service aan te kunnen bieden, hebben we wat gegevens van je nodig. Klik hier voor ons privacy statement waarin meer staat uitgelegd over het verwerken en gebruik van persoonsgegevens door SprayPay.

Hoe weet ik zeker dat een betaaloverzicht daadwerkelijk van SprayPay komt?

E-mailadressen van SprayPay kun je herkennen omdat deze altijd eindigt met @spraypay.nl. Emailadressen die niet zo eindigen zijn niet van SprayPay afkomstig. Twijfel je over een mail die jij hebt ontvangen? Neem dan direct contact met ons op via het contactformulier!

Staat jouw vraag er niet tussen?

Heb je een vraag of is er iets onduidelijk? Vul dan onderstaand formulier in en verstuur het bericht. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Contactformulier
Bezig met versturen
VEELGESTELDE VRAGEN
ADRES

Markt 15
3621 AB Breukelen

BEL ONS
030-7606540

(Werkdagen tussen 10:00-12:00 & 13:00-15:30)